روش های متقاعد سازی دیگران
روش های متقاعد سازی دیگران:
چگونه فردی با نفوذ باشیم؟
همهی ما دوست داریم در هنگام سخنرانی، تأثیر مثبتی بر روی مخاطبان خود بگذاریم. پس هنگام سخنرانی، به حرفی که میزنید اعتقاد داشته باشید، در اینصورت، حتی اگر مخاطب اعتقاد چندانی هم به سخنان شما نداشته باشد، باز هم با شما همراهی میکند و چه بسا در نهایت به آنچه میگویید باور پیدا پیدا کند.در این مقاله شما با تکنیک های متقاعد سازی دیگران آشنا میشوید.
متقاعد کردن دیگران معمولا کار دشواری است، بهخصوص اگر شما دلیل مخالفت آنها را ندانید. پس قدم اول این است که دیدگاهها و نقطهنظرات خود را با مخاطب در میان بگذارید. باید بهگونهای در مورد برنامههای خود با آنها صحبت کنید که چارهای جز موافقت نداشته باشند.
10نکته مفید وتاثیر گذار برای متقاعد سازی دیگران
1. شفاف سخن بگویید
وقتی شفاف و صریح حرف زدهایم که پیام را به طور مستقیم به مخاطب برسانیم. پس، از مبهمگویی و در لفافه سخنگفتن، بپرهیزید. یاد بگیرید که صریح باشید، حرف خود را بدون تعارف و رودربایستی بزنید و تأثیر شگفتانگیز آن را بر مخاطب خود ببینید. اگر حرف خود را بهگونهای بیان کنید که جدی و واقعی به نظر برسد، ولی واقعیت امر چیز دیگری باشد، خیلی زود به دردسَر میافتید. مخاطبان شما خیلی زود متوجه میشوند، به همین خاطر حرفی که صریح و شفاف بیان شود، بهتر هم از سوی مخاطب پذیرفته میشود..
2. شوخطبع باشید
وقتی میخندید، احساس خوبی دارید. وقتی حس خوبی دارید، لبخند میزنید. خوشخُلق بودن، موجب جلب توجهِ دیگران میشود و تأثیر کلام شما را در مخاطب، افزایش میدهد. همواره به یاد داشته باشید یک روش قدرتمند برای جلبِ توجه و متقاعدکردن مخاطبان، شوخطبعی است.
3. تکرار کنید
بهتر است کلمات، صداها و تصاویر برای تأکید بر موضوع اصلی، بارها تکرار شوند. نکتهی مهم این است که دفعات تکرار یک لغت، تصویر و یا هر ایدهی دیگری کاملا بستگی به گوینده دارد. فقط فراموش نکنید، تکرار و بازگوییِ هر ایدهای، اثر مطلوبی بر شنونده دارد.
4. صمیمانه رفتار کنید
با استفاده از تصاویر مناسب و تلفیق آن با صدایی خوشایند، گرم و صمیمی، حسِ اطمینان را در مخاطب بهوجود آورید. نتیجهی این کار چیست؟ مخاطبان، احساس صمیمت بیشتری میکنند، حسی که همه دوست دارند آن را تجربه کنند و این نفوذِ کلام شما را افزایش میدهد.
5. کاریزماتیک باشید
افرادی که سعی در متقاعدکردن دیگران دارند، باید ظاهری جذاب، محکم و مطمئن داشته باشند. این مسئله در پیامهای سیاسی نِمود بیشتری دارد. مردم، اغلب از رهبران کاریزماتیک پیروی میکنند، حتی زمانی که با مواضع آنها مخالف هستند.
6. از مخاطب خود تمجید کنید
تملق گویی، تعریف و تمجید از مخاطب یکی از راههایی است که افراد، معمولا برای ترغیب و متقاعدکردن مخاطبان خود انتخاب میکنند. مثلا با گفتن جملاتی چون «شما سخت کار میکنید، پس لایق بهترینها هستید» تلاش میکنند توجه مخاطب را به خود جلب کنند. مردم عاشق ستودهشدن هستند.
7. حرف تازهای بزنید
مردم جذب ایدههایی میشوند که درخشان و کاملا جدید باشند. حتی اگر ایدهی شما نو نباشد، باز میارزد که دستی به سر و روی آن بکشید و ظاهری تازه به آن ببخشید. میتوان ایده ای قدیمی را به مخاطبانی جدید یا به شیوهای نو ارائه داد.
8. مقایسه کنید
در این روش معمولا دو چیز با هم مقایسه میشود. سخنرانان از این روش برای مقایسه بین موضوعِ جدید و موضوعی که برای مخاطب، آشنا و شفاف است، استفاده میکنند. مزیت استفاده از این روش آن است که ایدههای مختلف را میتوان در عبارتی کوتاه یا با بیان چند کلمه، توضیح داد.
9. قانون «تکرار سه باره» جواب میدهد
قانون تکرار سه باره بر این اصل استوار است که اگر سخنی را سه بار تکرار کنید، تأثیرگذاری آن بیشتر میشود. استفاده از روشهای متفاوت در هر بار تکرار پیام، نشانهی قدرت گوینده است و این امکان را میدهد تا سخنران، نظرات خود را کاملتر بیان کند و بر روی نکات مهم، تمرکز بیشتری داشته باشد. این روش، قدرتِ بهخاطرسپاری پیام را در مخاطبان نیز افزایش میدهد و در متقاعد سازی او تاثیر زیادی دارد.
10. از قدرت نوستالژی غافل نشوید
افراد از این روش استفاده میکنند تا تداعیکنندهی خاطرات خوش مخاطبان در زمان گذشته باشند. ایجاد حس دلتنگی و تداعی خاطرات و تجربههای خوش گذشته برای افراد مختلف بهویژه سالمندان، میتواند در متقاعدکردن و ترغیب مخاطبان، بسیار تاثیر گذار است.