تبلیغات چیست؟و چه نوع تبلیغی بهتراست؟
اجازه بدهید از معنی خود کلمه تبلیغات شروع کنیم؛ تبلیغ یعنی رساندن پیام، اطلاعرسانی کردن.
قدرت تبلیغات دردنیای امروز
چند سال پیش که فروشگاههای اینترنتی نبودند و شما به دنبال یک هدیه زیبا برای دوست خود میگشتید، چه میکردید؟
مغازه به مغازه میگشتید تا یک هدیه زیبا پیدا کنید و هیچ اعتراضی هم نداشتید. تا اینکه یک عده آمدند و گفتند:
ما فروشگاه اینترنتی داریم، بیا، ببین، مقایسه کن، خسته هم نشو! یک روش جدید خرید معرفی کردند و سبک خرید شما تغییر کرد.
شما هیچوقت به این فکر نکرده بودید که فروشگاه اینترنتی قرار است کار شما را راحت کند،
همینطور که الآن نمیدانید که تبلیغها قرار است در آینده شما را به کدام سمت ببرد.
یک تبلیغ خوب به ما میگوید چه چیزی نیاز داریم، قبل از اینکه ما به آن فکر کنیم.
یک زندگی ایدهآلتر، بدن ایدهآل، سلامتی بیشتر و راحتی بیشتر و خیلی چیزهای دیگر.
برای اینکه بهترین تبلیغ را داشته باشید، باید ببینید مشتریان شما چه کسانی هستند و چه نیازهایی دارند،
سبک زندگی آنها چگونه است و با چه چیزهایی مرتبط هستند.
رقابت تبلیغات آفلاین و آنلاین
خیلیها این سؤال در ذهنشان است که تبلیغات اینترنتی بهتر است یا آفلاینها؟
خب این بهشدت، به کسبوکار و مشتری شما مربوط است.
اگر کسبوکار شما سایت و شبکه اجتماعی ندارد و مشتریها قرار است فقط به محلی برای خرید مراجعه کنند،
تبلیغات محیطی و بیلبوردی بیشتر جواب میدهد. مثلاً تبلیغ نمایشگاههای بینالمللی چون مربوط به همه افراد است،
در سطح شهر بیشتر دیده میشود. اگر تبلیغات شما مخاطب عام دارد، تبلیغات تلویزیونی میتواند گزینه خوبی باشد.
برای باقی کسبوکارها هر دو روش در جای خودش کاربرد دارد؛
اما هم ما و هم شما بهخوبی میدانیم که این روزها همهچیز به سمت فضای مجازی رفته است!
برای اثبات این ادعا، فقط کافی است وقتی توی مترو یا خیابان هستید به مردم نگاه کنید،
هیچکس حواسش به تبلیغات روی در و دیوار نیست چون این روزها، گوشیها و تبلتها هستند که حکمرانی میکنند
یا بهتر است بگویم فضای مجازی است که ما را راه میبرد.
تبلیغات آفلاین را که همه میشناسید و نیازی به معرفی ندارند.
از اینجا به بعد در مورد انواع تبلیغات اینترنتی صحبت میکنیم که هرکدام چه هستند و چه میکنند.
تبلیغات اینترنتی
تبلیغات آنلاین بهظاهر خیلی پیچیده است، چون رؤیای جذب مشتری را بهآرامی به واقعیت تبدیل میکند بدون اینکه شما را درگیر بازاریابیهای وقتگیر کند.
بر همین اساس، بزرگترین مزیت تبلیغات دیجیتال این است که شما بجای اینکه وقت و هزینه خود را بگذارید و دنبال مشتری بگردید،
کاری میکنید که شرکت و محصول شما جلوی چشم مخاطب قرار بگیرد و مشتری خودش به محصول شما جذب شود.
هر چه از تبلیغات و شگفتیهایش بگوییم، کم گفتیم.
تبلیغات خاصیتی که دارد این است که، هر چه بیشتر بدانید، دنیای جدیدی به رویتان باز میشود که منتظر ماجراجویی شماست.
تبلیغات ایمیلی
در ایمیل مارکتینگ یا تبلیغات ایمیلی، شما از طریق ایمیل، محصول خود را تبلیغ میکنید یا مطالب مختلف را با کاربرانتان به اشتراک میگذارید.
این کار از دو روش انجام میشود. روش اول اینکه شما یک بانک ایمیل دارید و پیام خود را از طریق این بانک به افراد ارسال میکنید.
یا اینکه به کاربران خودتان که در خبرنامه شما عضو هستند، ایمیل میزنید.
تبلیغات در شبکههای اجتماعی
این یک مورد را دیگر خیلی خوب میشناسید. اول با شبکه پر طرفدار اینستاگرام شروع میکنیم.
اولین راه این است که شما یک پیج برای شرکت یا فروشگاه یا کسبوکار خود داشته باشید و تبلیغات خود را در آن پیج قرار دهید.
دومین راه، اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی توسط افراد تأثیرگذار است که جدیداً در شبکههای اجتماعی بهشدت رواج پیدا کردهاست.
در این روش به کمک افراد محبوب مثل هنرمندان، ورزشکاران، چهرههای مشهور و… که مردم آنها را دوست دارند و دنبال میکنند،
پیام تبلیغاتی خود را به مردم میرسانید.
رپورتاژ خبری
رپورتاژ خبری تبلیغات غیرمستقیم به کمک یک گزارش یا مقاله آموزشی است.
در این گزارش با لحنی بیطرفانه درباره مزایای یک محصول یا یک کسبوکار صحبت میکنید که مخاطب متوجه تبلیغاتی بودن آن نشود و از این طریق اعتمادش را جلب میکنید.
این گزارش باید در سایتهای مرتبط و پربازدید منتشر شود تا بیشترین مخاطب را به کسبوکار شما جذب کند.
با انتشار یک رپورتاژ خبری خوب در سایتهای معتبر، نه تنها آگاهی کاربران نسبت به کسب و کار شما بیشتر میشود،
بلکه بک لینکهایی دریافت میکنید که در افزایش رتبه گوگل (و بهبود سئو) شما تاثیر چشمگیری خواهند داشت.
تبلیغات اپلیکیشنی
در سال های اخیر تعداد کاربران تلفن های هوشمند رشد قابل توجهی داشته است.
همچنین تعداد اپلیکیشن های سیستم عامل های محبوب موبایلی مانند iOS و Android نیز افزایش یافته است.
صاحبان اپلیکیشنها برای درآمدزایی اقدام به درج آگهی در اپلیکیشن های خود میکنند.
گوگل ادز یکی از بزرگترین پلتفرمهای تبلیغات اپلیکیشنی است که به شما کمک میکند تبلیغات خود را در هزاران اپلیکیشن نمایش دهید.
این یکی از موثرترین روش ها برای افزایش نصب اپلیکیشن است.
تبلیغات نوتیفیکیشن
این یکی را هم مطمئنم زیاد با آن برخورد داشتهاید. فرض کنید، وارد یک سایت یک فروشگاه اینترنتی شدهاید و چرخی زدهاید، هنگام خروج،
آن بالای صفحه از شما میپرسد که میخواهید مطالب یا محصولات جدید به شما اطلاع داده شود یا خیر؟ وقتی شما این سؤال را تائید میکنید؛
از این به بعد روی سیستم شما نوتیفیکیشن محصولات یا مطالب جدید نشان داده میشود بدون اینکه حتی به اینترنت وصل باشید.
این هم از تبلیغات نوتیفیکیشن که به Push notification هم شناخته میشود.
تا اینجا یاد گرفتیم تبلیغات چیست و چگونه دارد خودش را به هوشمندی انسان نزدیک میکند.
در آخر هم اگر نظری، انتقادی، پیشنهادی یا سوالی دارید، با ما در میان بگذارید.