Blog

گیمیفیکیشن چگونه به کسب و کارهای کوچک کمک می‌کند؟

تعداد زیادی از کسب و کارهای بزرگ و شرکت های بین المللی در حال سرمایه گذاری روی گیمیفیکیشن هستند نام گیمیفیکیشن کم کم یک نام فراگیر می شود حتی رامبد جوان جدیدا در یک برنامه تلویزیونی از گیمیفیکیشن صحبت کرده است تمامی این حرف ها برای این است که بگوییم گیمیفیکیشن در سال 1398 مانند چند سال قبل خود نیست.گیمیفیکیشن دیگر یک مفهوم لاکچری و یک بلک باکس نیست اکثر کسب و کارهای بزرگ در حال استفاده از آن هستند و یک سوال مهم هنوز بی پاسخ مانده است نقش گیمیفیکیشن در رشد کسب و کارهای کوچک به چه شکل است؟آن هم با توجه به وضعیت فجیع اقتصادی که همه ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم.در ادامه به بررسی حوزه هایی که به نظر می رسد گیمیفیکیشن نقش مهم تری در آن ها داشته باشد می پردازیم.

📌بهره وری گیمیفاید شده

دقیقا مانند شرکت های بزرگ بهره وری در کسب و کارهای خرد نیز با گیمیفیکیشن افزایش می یابد. با توجه به اینکه می بینیم بسیاری از شرکت های حتی بزرگ در حال تعدیل نیرو هستند کسب و کارهای کوچک مجبور به افزایش بهره وری کارکنان خود هستند تا اگر قدیم یک شرکت 8 کارمند داشته است چهار کارمند باقی مانده بتوانند اندازه افراد تعدیل شده کار کنند من فکر می کنم که کسب و کارهای کوچک باید بیشتر از هرچیزی در این قسمت از گیمیفیکیشن استفاده کنند.ساده ترین حالت این کار که در ایران متداول است این است که اشخاص اهداف خود مانند فروش را در یک پنل وارد کنند و سپس با دادن فیدبک به افراد آن ها را تشویق به پیگیری کارهای عقب مانده و افزایش بهره وری کنیم گیمیفیکیشن در مدیریت دانش از دیگر مسائل مهم می باشد که باید به آن توجه داشت. در ایران استخدام و اخراج به سادگی انجام نمی شود پس باید تا جایی که امکان دارد از افرادی که استخدام شده اند بهره وری بیشتری را انتظار داشت.

📌فروش گیمیفاید شده

همانند شرکت های بزرگ گیمیفیکیشن فروش در شرکت های کوچک نیز قابل پیاده سازی است. نکته مثبتی که در این زمینه مشاهده می شود تسهیلگری بسیار خوب خیلی از شرکت ها در این زمینه است برای مثال ما در ستاره 500 مربع یک سیستم فروش مبتنی بر گیمیفیکیشن با زیر کد برای عاملین فروش پیاده سازی کرده ایم و البته دوستان دیگر نیز تلاش های خوبی داشته اند.وقتی که سیستم فروش مبتنی عامل فروش باشد گیمیفیکیشن به راحتی می تواند فروش را دست‌خوش تغییر کند.

📌باشگاه مشتریان مبتنی بر گیمیفیکیشن

یکی دیگر از مواردی که در ایران بسیار زیاد به آن پرداخته شده بحث باشگاه مشتریان است هرچند نمونه هایی که به شخصه دیده ام بسیار رقت انگیز است و درک درستی از گیمیفیکیشن در باشگاه مشتریان در هیچ سیستمی در ایران ندیده ام اما تلاش های افراد و شرکت ها در این زمینه نباید نادیده گرفته شود سیستم های زیادی که غالبا همگی مبتنی بر تخفیف هستند در حال رشد کردن هستند و این سیستم ها برای کسب و کارهای خرد امکاناتی را فراهم کرده اند تا این کسب و کارها با شناسایی مشتریان بالقوه تلاش کنند تا این مشتریان را حفظ کنند و بر تعداد آن ها بیفزایند.چیزی که بیشتر از همه چیز در این زمینه برای شخص من دیوانه کننده است این است که تمامی درکی که از گیمیفیکیشن در این سیستم ها وجود دارد به صورت خلاصه به این نحو است:

به افراد در ازای انجام کارهای مختلف امتیاز بدهید.اگر امتیاز افراد به سطوح خاصی رسید به کاربر پاداش بدهید.برای جابه جا کردن مرزهای خلاقیت یک گردونه شانس قرار دهید.یک جدول برندگان در سامانه قرار دهید.

جهت نمایش نمونه کارهای شرکت بومرنگ کلیک کنید!

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید