شرکت تبلیغاتی بومرنگ | Boomrang

Blog

برای موفقیت در دنیای کار آینده چه باید کرد؟

خیلی سخت می‌توان دوران قبل از اینترنت، قبل از گوگل، قبل از یوتیوب و نت‌فلیکس را تصور کرد. نسل Z (متولدین اوایل دهه ۲۰۰۰) نمی‌تواند این واقعیت را درک کند که ما زمانی از فکس برای ارسال اسنادمان استفاده می‌کردیم. نسل Z نمی‌تواند بفهمد در گذشته امکان خرید اینترنتی همه چیز وجود نداشته و برای تهیه هر چیزی مجبور بودیم به فروشگاه‌های فیزیکی مراجعه کنیم یا اینکه امکان برقراری مکالمه تصویری با کسی که آن سوی خط تلفن ما قرار دارد، نداشتیم و فقط می‌توانستیم تماس صوتی برقرار کنیم.

این نسل با دراپ‌باکس، اوبر، فیس‌بوک، اینستاگرام و سایت‌های خرید آنلاین بزرگ شده است. کودکان ما دنیایی را تجربه می‌کنند که هر کاری را می‌توان به‌صورت آنلاین در آن انجام داد و سفارش‌هایی که می‌دهیم را حتی گاهی ظرف چند ساعت درب خانه‌مان تحویل می‌گیریم. آنها دنیا را با سرعتی تند و عملی تجربه می‌کنند و زمان زیادی را صرف انتظار برای چیزی نمی‌کنند. این موضوع بر موجودیت آنها و تصویری که آینده برای آنها می‌تواند به همراه داشته باشد، اثرگذار است. اما در محیط کار، مجموعه ترکیب‌ها و روش‌های جدیدی در حال ظهور است که تحولی اساسی در آن چیزی که «شغل»‌ می‌نامیدیم، ایجاد می‌کند. دفاتر شرکت‌های گوگل، فیس‌بوک و خیلی از استارت‌آپ‌های تکنولوژی تازه‌کار طوری طراحی شده‌اند تا ضمانت کنند نیروی کارشان نیازی به ترک شغلش ندارد. در این نوع شرکت‌ها افراد می‌توانند در محل کارشان زندگی کنند؛ می‌توانند حیوان خانگی‌شان را به محل کار بیاورند، از امکانات ورزشی و شنا استفاده کنند، غذای باکیفیت رایگان بخورند، آزمایش خون بدهند، موهایشان را در آرایشگاه کوتاه کنند، دوستانشان را به یک وعده غذایی دعوت کنند و از لپ‌تاپ و ipad و شارژر تلفن به‌صورت رایگان استفاده کنند. هر چیزی که آنها بخواهند تقریبا برایشان فراهم است. اما چرا این شرکت‌ها کارکنان‌شان را این‌گونه نازپرورده می‌کنند؟ پاسخ ساده است: جذب و حفظ بهترین استعدادها.

یادآوری این موضوع که در خیلی از مشاغل و صنایع، به زودی نیروی کار مازاد ایجاد خواهد شد، به مذاق خیلی از افراد و شرکت‌ها خوش نمی‌آید. پذیرش آن کمی سخت است، اما این واقعیت را که چنین اتفاقی حتمی است، تغییر نمی‌دهد و وقتی مرزهای کار در دنیای دیجیتال از بین می‌رود، نمی‌توانیم پشت اتحادیه‌های تجاری پنهان شویم. تکنولوژی خیلی از مشاغل را در بازار فعلی اتوماتیک‌سازی می‌کند. چه بخواهیم و چه نخواهیم، بیشتر مردم دنیا ظرف ۳ تا ۵ سال آینده تا حدی تحت تاثیر تغییرات آینده کار قرار خواهند گرفت. تکنولوژی به شما کمک می‌کند تصمیم‌های سریع‌تر و بهتری اتخاذ کنید، اما مثلا نمی‌توانید تفکر انتقادی را به تکنولوژی بسپارید. آینده شما به توانایی فکر کردن و قضاوت شما بستگی دارد، چون کامپیوتر نمی‌تواند این کارها را انجام دهد. به شکل واقع‌بینانه، دنیای کار مستقیما به سمت کمبود استعدادهای دیجیتال می‌رود و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بیش از ۳۰ درصد «مشاغل مربوط به تکنولوژی» تا سال ۲۰۲۰ خالی از نیروی کار مناسب خواهند بود. با این شرایط، از زندگی کاری‌مان در آینده چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم؟

ادامه دارد…

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید